Celle 7 af Kerry Drewery

DSC_1285.jpg

I en fremtidsverden er det befolkningen som bestemmer, om du er skyldig og skal straffes, eller uskyldig og skal gå fri. Den anklagede sidder på dødsgangen i syv dage, hvor befolkningen kan følge ham eller hende via overvågningskameraer. Herefter skal de stemme dig skyldig eller uskyldig. Den 16-årige Martha Honeydew er tiltalt for mordet på den berømte Jackson Paige. Hun har også tilstået, men er hun skyldig?

Hele ideen med et retssystem, som var styret af befolkningen, syntes jeg lød ret interessant. Det var ret spændende at læse om hvordan den her tilsyneladende demokratiske domstol fungerede og jeg syntes det var endnu mere spændende, at læse om hvor korrupt systemet i virkeligheden var. Man skulle mene at der kun var én stemme per boger for at gøre det så demokratisk som muligt, men sådan er det ikke. Stemmerne koster penge og det betyder at de rige kan stemme lige så mange gange de vil, mens de fattige knap nok kan skrabe penge sammen til én stemme. Den korrupte del af historien kunne jeg rigtigt godt lide, for jeg syntes det er ret godt fundet på.

Jeg må sige at jeg dog ikke havde så meget sympati for Martha, hvilket er ret uheldigt, når det er hende som er hovedpersonen. Jeg følte at sproget var ret distanceret, selvom det er fortalt i jeg-fortæller. Derudover får man også fortalt historien fra andres synsvinkler fx Marthas sags rådgiver og her er sproget fortalt i 3.person, hvilket også medvirker til distancen mellem læser og hovedperson.

Jeg kunne dog godt lide slutningen, for den var ikke som jeg havde forestillet mig og den var egentligt ret spændende. Jeg syntes at denne her bog er rimelig god, selvom der er nogle punkter der trækker ned. Jeg ved ikke om det er en bog jeg vil anbefale til alle og enhver, men hvis man syntes det er spændende at læse om retssystemer og korruption iblandet en smule kærlighed er Celle 7 et ret godt bud.

Tak til Gyldendal for bogen.

Tre ord om bogen:
Korruption, uretfærdighed, overlevelse 

Stjerner:
3/5

xo
-Amalie

 


Skriv et svar

