Hvis jeg var din pige/ If I was your girl af Meredith Russo

DSC_1194.jpg

Da Amanda starter på sin nye skole, starter hun også med en hemmelighed. Før hed hun Andrew og var en dreng, men efter sin kønsskifte operation er Amanda klar til at begynde sit nye liv som en pige. Den første dag møder hun Grant, som er sød og venlig. Snart begynder de at tale mere og mere sammen og det udvikler sig til et forhold. Men Grant har sine egne hemmeligheder og Amanda kæmper med sine følelser overfor Grant, for hvad sker der hvis han finder ud af, at hun plejede at være en dreng?

Jeg var lidt i tvivl om hvorvidt jeg skulle læse denne bog, da den ikke lige umiddelbart sagde mig noget, men da jeg blev inviteret til at møde Meredith Russo, besluttede jeg mig for at læse den alligevel, for jeg nægter simpelthen at møde en forfatter uden i det mindste at have læst personens bog.

Jeg blev dog virkelig positivt overrasket over ”Hvis jeg var din pige”. For det første syntes jeg at det er fedt at læse om en person, som er gået igennem en kønsskifte operation. Alle Amandas bekymringer og overvejelser som hun hele tiden gjorde sig, var meget spændende at læse om.

I bogen var der nogle flashback til tiden inden Andrew blev til Amanda. Dem nød jeg især at læse, for de var meget følelsesladede. Der var en episode mellem Andrew og hans far, Andrew og en af hans venner osv. osv. det var virkelig godt skrevet og jeg slugte de passager i løbet af få minutter.

Jeg kunne også rigtigt godt lide Grant, som Amanda jo ender med at date. Han var virkelig sød og forstående og en masse andre ting, som jeg ikke kan skrive om uden at spoile for meget af historien…

Det er ikke nogen hemmelighed, at Amandas far har svært ved at acceptere hende. Det finder læseren ud af på side ti, men jeg syntes det er rigtigt godt, at faren ender med at acceptere hende, selvom han på en måde har kæmpet med sine følelser for hans ”lille dreng” gennem hele bogen. Det udgjorde en ret god slutning for mig og selvom der kommer nogle uafklarede ting mellem Amanda og Grant, så er jeg meget glad for, at hun i det mindste sluttede fred med sin far.

Jeg syntes at dette er en rigtig god og lærerig bog, som helt klart har gjort at jeg har fået øjnene op for, at der er mennesker derude i verden som ikke er som en selv, selvom de ligner os på overfladen. ”Hvis jeg var din pige” åbner op for diskussionen om ”andre køn” og det syntes jeg er ret fantastisk.

Til sidst vil jeg lige nævne, at hvis du nu leder efter en anden bog med samme tema, så har Nicole Boyle Rødtness skrevet bogen XY, som helt klart også er værd at begynde på!

Tak til forlaget Carlsen for bogen.

Tre ord om bogen:
Identitet, kærlighed, fordomme

Stjerner:
4/5

-Amalie

 

English version

When Amanda starts at her new school, she starts also with a secret. Before her name was Andrew and she was a boy, but after her sex change operation Amanda is ready to begin her new life as a girl. The first day she meets Grant, who is kind and gentle. Soon they begin to speak more and more and it develops into a relationship. But Grant has his own secrets and Amanda struggles with her feelings for Grant, for what happens if he finds out that she used to be a boy?

I was a little unsure if I should read this book because I wasn’t sure if I was going to like it, but when I was invited to meet Meredith Russo, I decided to read it anyway, because I simply refuse to meet an author without at least reading the person’s book.

However, I was really pleasantly surprised with “If I was your girl.” First I think it’s cool to read about a person who has gone through a sex change operation. All Amanda’s concerns and considerations which she constantly faced were very exciting to read about.

In the book there were some flashbacks to the time before the operation. Those I especially enjoyed reading, because they were very emotional. There was an incident between Andrew and his father, Andrew and one of his friends, etc. It was really well written and I devoured the passage in a matter of minutes.

I also really like Grant, who Amanda ends up dating. He was really sweet and understanding and a lot of other things that I can’t write about without spoiling too much of the story …

It is no secret that Amanda’s father has a hard time accepting her. You find out about that at page ten, but I think it’s really good that the father ends up accepting her, though in a way he has struggled with his feelings for his “little boy” throughout the book. It represented a fairly good ending for me and although there are some outstanding things between Amanda and Grant, I am very happy that she at least made peace with his father.

I think that this is a really good and educational book that has done that I have realized that there are people out there in the world who are not the same as other even though they look like us on the surface. “If I was your girl” opens up to the discussion of “other sexes” and I think that’s pretty amazing.

Three words about the book:
Identity, love, prejudice

Stars:
4/5

-Amalie

 

 


Skriv et svar

