XY af Nicole Boyle Rødtnes

DSC_1249.jpg

Asta elsker at skøjte, isen er hendes fristed. Men da hun finder ud af, at hun genetisk set er en dreng, ramler hendes verden sammen og hun kan ikke skøjte mere. Asta kæmper med selvmordstanker og er lige ved at springe, da hun møder Christoffer, som er gået igennem det samme. De tilbringer mere og mere tid sammen, og følelser begynder at spire mellem dem. Men selvom Christoffer bliver Astas redningskrans, lever han i sit eget mørke, og mens Asta gør alt hvad hun kan for at redde ham, forsvinder han længere og længere væk.

Jeg kan lide alt ved denne bog! Sproget er godt og let læst, jeg elsker Asta og Christoffer og historien er fantastisk. Der er også en masse andre ting, som er virkelig gode ved denne bog, men hvis jeg skal remse dem alle sammen op, bliver dette et meget langt indlæg.

Sproget var det første jeg nævnte. Det er let og nemt at forstå, hvilket gør at bogen bare bliver rigtigt dejlig og nem at læse, hvilket jeg elsker. Lige for tiden er jeg ikke så meget for lange komplicerede sætninger, hvor man virkelig skal tænke sig om, mens man læser. Jeg syntes det bliver ret trættende og orker det ærligt talt ikke. Så hvis du også har det sådan, er denne bogs sprog lige noget for dig.

En anden ting jeg virkelig godt kunne lide var Asta og Christoffer. Jeg kunne godt lide den måde deres forhold blev bygget op på og hvordan man kunne mærke at Christoffer fik det værre og værre, mens Asta fik det bedre og bedre. Jeg kunne også virkelig godt lide de to hver for sig. De tanker Asta gjorde sig omkring kønsskifte og at hun ikke bare straks affejede, at hun kunne være en dreng. Det endte faktisk med, at Asta prøvede at gå i drengetøj og spille en dreng og det kunne jeg godt lide. At hun ikke bare fejede tanken om, at hun måske kunne være en dreng væk.

Historien er også en af de bedste, jeg har læst i noget tid. Den er meget rørende og ramte mig lige i hjertet. Jeg har ikke set så mange bøger der tager transkønnethed op. Men det formår Nicole Boyle Rødtnes med bravur.

Tak til forlaget Alvilda for bogen.

Tre ord om bogen:
Identitet, transkønnethed, kærlighed 

Stjerner:
5/5

Xo
-Amalie

 


One thought on “XY af Nicole Boyle Rødtnes

Skriv et svar

