For enden af din pegefinger af Kristina Aamand

DSC_1198.jpg

For enden af din pegefinger handler om den arabiske pige Sheherazade, som bor med sin mor i blokkene, mens hendes far ligger på hospitalet. Men Sheherazade er ikke en almindelige arabisk pige. Hun bliver nemlig forelsket i Thea og går på den måde imod, både sin familie og tro.

For at gøre en lang historie kort, fik jeg denne bog til Bogforum i år, hvor jeg var blevet inviteret ind for at overvære offentliggørelsen af Carlsens romanvinder. Efter offentliggørelsen ville jeg få bogen, men da jeg ikke vidste hvem vinderen var, vidste jeg heller ikke hvilken slags historie jeg ville ende med at læse.

Bogen handler om den lesbiske Sheherazade og det er helt klart ude af min comfort zone, at læse om den slags. Jeg blev dog positivt overrasket, for den er faktisk rimelig fantastisk. Jeg elsker at få et indblik i andre kulturer gennem bøger og det får jeg her. Jeg syntes det er så spændende at få beskrevet hvordan bryllupsplanlæggelserne foregår, hvordan familieforholdene er og hvilke forventninger der er til en arabisk pige.

Jeg kunne også virkelig godt lide Sheherazade, for hun var både klog og satte spørgsmålstegn ved nogle af de traditioner og normer der var i hendes familie og omgangskreds. Derudover kunne jeg også godt lide at læse om Sheherazades bekymringer om hvordan hendes mor og far ville tage nyheden om hendes seksualitet og hele den her diskussion hun havde med sig selv om, hvad der var det rigtige for hende.

Generelt kunne jeg rigtigt godt lide historien, og jeg kan sagtens se, hvorfor den endte med at blive kåret som vinderen af Carlsens romankonkurrence. Bogen sætter fokus på noget, jeg i hvert fald ikke har læst om før og giver en rar afveksling fra historierne om den generte pige der forelsker sig i den populære dreng. Alt i alt en virkelig god bog med et nemt og flydende sprog, som jeg helt klart vil anbefale til andre.

Tak til forlaget Carlsen for bogen.

Tre ord om bogen:
Kærlighed, forventninger, forhindringer

Stjerner:
5/5

xo Amalie

 

 


Skriv et svar

