Fønixens hjerte af Christina Ramskov

_9788793025332Maria er en helt almindelig pige, faktisk er hun så almindelig, at hun slet ikke bliver lagt mærke til i skolen og er lidt af en outsider. Men det stopper den dag hun tager sin mors gamle halskæde på og opdager, at det er Fønixens Hjerte. Nu er Marias liv langt fra normalt og hun må starte på Manatecus, en skole for alle de magiske væsener som findes. Maria får hurtigt nogle nye venner, men er alle til at stole på i kampen mod fjenden?

Da jeg læste beskrivelsen på denne bog, syntes jeg den lød ret spændende. Jeg blev dog ret skuffet, for det virker ærligt talt som om den er et forsøg på mange ting der ikke lykkedes. Mit største problem med bogen var dog sproget, som vekslede imellem super lange, indviklede sætninger og sætninger med nærmest kun to ord. Det var rigtigt svært at få et godt læseflow og noget af tiden virkede det som om at personerne sms’ede med hinanden i stedet for at tale. Det virkede på mig som om der blev forkortet rigtigt meget i replikkerne, hvilket er super ærgerligt. På et tidspunkt, omkring midten af bogen, var det som om at hver sætning startede med: ”jo, det er fordi” og ”jo, ser du,” eller andre afskygninger af det, og jeg var ved at blive sindssyg, for det vikrede slet ikke naturligt at svare sådan. Heldigvis gik det dog over i slutningen af bogen, selvom det stadig forekom engang imellem

Desuden syntes jeg også at bogen nogle gange blev lidt for hverdagsagtig. Man hørte rigtigt meget om at Maria sad og spiste frokost med sine venner og det havde bare overhovedet ikke nogen relevans for historien. Navnene på personerne undrede jeg mig også lidt over, for de svingede fra Maria og Peter, til navne som Dargo og Yuki. Det er nok lidt en smagssag, men jeg kan altså bedst lide at navnene er i nogenlunde samme kategori. Hvis det så lige smutter engang i mellem eller der er en som kommer fra et eksotisk land, så bevares, men jeg syntes virkelig ikke at navnene skal være så varierende som de var her.

Der var dog nogle få gode elementer i bogen. Maria som hovedperson fungerede fint nok, og bogen var også meget hyggelig at læse, selvom den var lidt kedelig.

Tak til forlaget Mellemgaard for bogen 

Stjerner
2/5 

Tre ord om bogen
Magi, kærlighed, kedelig

Xo
Amalie


Skriv et svar

