Bogforum 2016

Bogforum var egentligt ikke på programmet for mig i år, men da jeg- sammen med en masse søde bloggere- var så heldig at blive inviteret til blogger-brunch lørdag d. 12. nov. med mulighed for at møde Patrick Ness, Meredith Russo og Ronnie Andersen kunne jeg ikke sige nej. Så lørdag morgen drog jeg afsted mod Bella center og en forhåbentligt god dag.

Dagen i forvejen havde jeg været så heldig at være blevet inviteret med til forpremieren på filmatiseringen af Patrick Ness’s bog MONSTER. Filmen som hedder Syv minutter over midnat var super god og rørende, så da den var færdig, var jeg meget spændt på at møde forfatteren bag bogen dagen efter.

DSC_1216 (1).jpg

Om lørdagen blev der taget godt imod os inden for indgangen og snart blev vi ført op ad en trappe, hvor arrangementet skulle holdes. På et bord stod der de lækreste croissanter, som vi kunne forsyne os med, inden interviewene gik i gang.

DSC_1198.jpg

Ved siddepladserne lå Autopilot  og Koma Tøs fra forlaget Høst & Søn, begge af forfatteren Ronnie Andersen, som var den første der skulle interviewes og bagefter var der tid til autografer. Ronnie andersen havde selv en bog med, til os kaldet 6.

15153099_10207347390983313_862656239_o15133660_10207347391223319_1653895954_o-1

Her ser man Ronnie andersen, igang med signere vores bøger. Han er en af de første forfattere jeg nogensinde har mødt og sjældent har jeg i så høj grad nydt at høre et menneske tale om sig selv. Ronnie Andersen taler med så meget sarkasme og selvironi, at man ikke kan andet end holde af ham og hans nede-på-jorden-væremåde.

dsc_1202DSC_1193.jpg

Derefter var det Patrick Ness og Meredith Russos tur til at blive interviewet. Jeg var rigtig spændt på at møde de to forfattere, da de jo begge er ret internationale og selvom de var meget forskellige, var de helt vildt søde og nede på jorden. Selvom interviewet primært bød på spørgsmål om forfatterenes bøger, blev der også taget andre emner op som fx. hvilke bøger vi “white scandinavian girls” kunne lide og USA’s præsidentvalg var også lige oppe at vende, inden der blev rundet af.

15145128_10207347392223344_54438393_o.jpg

Efter deres interview var der selvfølgelig også tid til at få vores bøger signeret og møde både Patrick Ness og Meredith Russo, hvilket efter min mening er en ret stor ting.

DSC_1208.jpg

Jeg har været så heldig at modtage Vi andre bor her bare af Gyldendal for et par måneder siden i en overraskelsespakke. Den havde jeg selvfølgelig med, men hvad jeg ikke vidste var at, vi også fik den færdige udgave af bogen til brunchen. Så jeg havde to eksemplarer af den samme bog i hånden da jeg gik op til Patrick Ness, som tilbød at signere begge udgaver-hvem kan sige nej til det?DSC_1245.jpg

Jeg nåede kort at snakke med Meredith Russo, mens hun signerede Hvis jeg var din pige, som vi fik i en goodiebag fra Carlsen. Hun var rigtig sød, og jeg måtte hurtigt tilstå at Grant var min yndlingsperson fra hendes bog. Derudover er jeg ret vild med, at Meredith Russo sætter små hjerter rundt om modtagerens navn, når hun skriver sin autograf.
DSC_1210.jpgDSC_1227 (1).jpg

Da alle interviewene var færdige, fik vi hver en goodiebag fra forlaget Carlsen og Gyldendal, som var proppet til randen med bøger og andre bog relaterede ting.

Jeg blev ret overvældet af indholdet i Gyldendals goodiebag, som gemte på en kaffekop med Vi andre bor her bare-tema, en kalender, kort med citater fra Gyldendals bøger, læseprøver på nogle af deres udgivelser, en æske med magnetlåg formet som en bog og ikke mindst et eksemplar af bogen Tusinde etager, som først udkommer til februar 2017. Jeg blev ret ekstatisk, da jeg så alle tingene og måtte beherske mig, for ikke at hoppe op og ned af bar glæde.

DSC_1198 (1).jpgDSC_1199.jpgDSC_1202 (1).jpgDSC_1204 (1).jpg

Carlsens goodiebag var heller ikke helt dårlig. Den indeholdt bøgerne Hvis jeg var din pige af Meredith Russo og Diabolik af S.J.Kincaid, som jeg virkelig gerne har villet læse i noget tid nu. Derudover indeholdt goodiebaggen også læseprøver på nogle af deres bøger, samt et par bogmærker.DSC_1226.jpg

Da brunchen var færdig, begav jeg mig ned mod Tellerups stand, hvor jeg havde en aftale om at hente bogen Throne of glass ,som for nyligt er blevet oversat og som jeg virkelig gerne har villet læse. Igen i år var Tellerups stand meget besøgt, hvilket man godt kan forstå med de gode tilbud og flotte udstillinger.DSC_1192.jpgDSC_1212.jpgDSC_1211.jpg

På Alvildas stand mødte Nicole Boyle Rødtness, som er aktuel med tredje og sidste bind i Ilttyv serien. Jeg var så heldig at få et eksemplar af Ilttyv #3, som jeg bagefter fik signeret af den søde forfatter.

DSC_1215.jpgDSC_1216.jpgDSC_1223.jpg

De flotte opstillinger af bøgerne og de mange mennesker, som går rundt mellem hinanden er ret karakteristisk for Gyldendals stand og jeg bliver lige imponeret hver gang. Denne gang var der dog endnu flere mennesker end der plejer at være, for Patrick Ness var igang med et interview på standen. De ti rækker af mennekser hele vejen rundt om scenen gjorde det ret svært at få et godt billede og det var først da jeg var på vej væk, at jeg fik taget et billede, hvor man rent faktisk kan se at det er Patrick Ness som sidder på scenen og bliver interviewet.

DSC_1220.jpgDSC_1221.jpgDSC_1218.jpgDSC_1219.jpgDSC_1227.jpg

Til sidst var det blevet tid til, at vinderen af Carlsens ya-romankonkurrence skulle offentliggøres. Det endte med at blive den søde Kristina Aamand, som på trods af mange nerver, læste op fra sin vinderroman For enden af din pegefinder, som bliver udgivet af forlaget Carlsen, i forbindelse med at hun vandt konkurrencen. Jeg og nogle andre bloggere var blevet inviteret til offentliggørelsen af romanvinderen, så derfor fulgte vi spændt med en forlagsmedarbejder, for at modtage et eksemplar af bogen, inden Kristina Aamand skulle signere den. Bagefter var det tid til autografer og lykønskninger af titlen som vinder.
Personligt glæder jeg mig meget til at læse bogen, som lyder rigtigt spændende og har nogle meget særprægede, men flotte billeder indeni.

DSC_1242.jpgDSC_1243.jpgDSC_1236.jpgDSC_1238.jpgDSC_1240.jpg

 

DSC_1243 (1).jpg

Da det var blevet til til at vende hjemad, havde jeg meget ondt i skulder og nakke af at slæbe rundt på bøger, kamera, jakke og diverse andre ting. Men det var det hele værd, jeg havde en super god dag og håber på også at blive inviteret med igen til næste år.

xo
Amalie


Skriv et svar

