Morika #3 af Sidsel Sander Mittet

DSC_1178.jpgEshri, Korau og deres venner har reddet Aubr og slået Oryndro i Makan. Men krigen er ikke slut og den har sat sine spor på dem alle. Hilaerne og Morikanerne kæmper nu side om side, men interne stridigheder besværliggør missionen om at vælte Oryndro. Samtidig bliver vennernes tillid til hinanden sat på en prøve, da de deler sig op for at besejre Oryndro en gang for alle. Det bliver en lang og sej kamp for freden med meget på spil og nye kræfter der skal prøves af. Vil det lykkes Korau, Eshri og deres venner at nå deres mål?

Da jeg havde læst bog 2 færdig i serien om Morika, skyndte jeg mig straks videre til denne tredje og sidste bog i serien. Jeg måtte vide hvad der skulle ske med Korau, Eshri og de andre som man efterhånden har lært ret godt at kende. De kæmper stadig for at besejre Oryndro og det er egentligt mest det denne bog handler om, nemlig deres kampe og om hvordan de hele tiden kommer et skridt nærmere deres mål. Igen har forfatteren skrevet en fantastisk bog og jeg må indrømme, at jeg syntes det er lidt mærkeligt ikke at skulle læse om Korau, Eshri og alle deres dejlige venner mere.

Selve historien var hæsblæsende, selvom der dog var nogle steder hvor jeg syntes at handlingen var lidt ”langsom,” men det er kun en lille detalje og det eneste dårlige jeg kan sige om denne bog. Resten var som altid en fornøjelse at læse. Jeg syntes at det er rigtigt nemt at sympatisere med Korau og Eshri der hver har deres egne drivkræfter og jeg kan virkelig godt lide, at de også har ændret sig gennem historien. Fx var Koraus største drøm i den første bog at blive en stor kriger og han var på grænsen til det dumdristige. Men i den tredje bog ser han tilbage på sig selv og tænker på hvor overmodig og arrogant han har været ift. Sine egne evner som kriger. Det kunne jeg virkelig godt lide, da det viser hvor meget han er modnet og har forstået konsekvenserne af krig og kamp.

Jeg kunne rigtig godt lide slutningen på bogen. Jeg vil selvfølgelig ikke sige hvad der sker, men jeg kan sige så meget, at den var ret barsk og at Korau, Eshri og de andre kommer til at lide tab på flere måder. Jeg kunne faktisk godt lide, at slutningen ikke endte fuldstændigt lykkeligt da jeg føler at det havde været lidt for ”nemt” og ikke særlig realistisk i forhold til den situation de stod i.

Hele Morika trilogien har blæst mig omkuld med unikke karakterer, et stærkt plot og jeg håber virkelig, at Sidsel Sander Mittet på en eller anden måde får skrevet en fjerde bog-måske omhandlende Korau og Eshris liv nogle år ude i fremtiden- da jeg virkelig ikke vil sige farvel til Eshri, Korau og alle de andre.

Tak til forlaget Facet for bogen.

Tre ord om bogen:
Afslutning, kærlighed, venskab 

Stjerner:
5/5

Xo
Amalie

 


Skriv et svar

