Dronningen af Tearling/ The Queen of the Tearling by Erika Johansen

DSC_1177.jpg

Hele sit liv har Prinsesse Kelsea været gemt væk, hos sine to fosterforældre langt væk fra kongeriget. På sin nittenårs fødselsdag kommer hendes mors livgarde for at bringe hende tilbage til slottet, hvor hun skal indtage sin trone. Med sig har hun Tearlingsafiren, der rummer store kræfter. Det bliver en farefuld færd og Kelsea får brug for al den hjælp hun kan få, hvis hendes mål skal lykkes.

Hovedpersonen i denne bog er Kelsea som jo er en prinsesse. Man kunne godt gå hen og tro at hun så ville være en smuk, tomhjernet gås der ikke kan tænke for sig selv. Det var hun overhovedet ikke! Kelsea var klog, retfærdig, handlekraftig og så fuldstændigt almindelig ud, hun havde endda et par kilo for meget på kroppen. Jeg elskede, at forfatteren havde gjort hovedpersonen, og så endda en prinsesse ordinær, i stedet for at gøre hende smuk og yndefuld som jeg tit syntes, at hovedpersoner og ofte prinsesser er. Jeg syntes helt klart, at det, at hun ser almindelig ud, gør det meget nemmere at sympatisere og identificere sig med hende, hvilket er et kæmpe stort plus for mig.

Men selvom det var Kelsea som var hovedpersonen, var der også nogle passager hvor læseren fik et indblik i nogle af bipersonernes liv. Dette syntes jeg fungerede rigtigt godt og det var spændende at læse om fx Kelseas onkel, den onde dronning og endda en af portvagterne. De her passager var af varierende længde og indhold. Det kunne være en scene fra personens liv, eller bare nogle tanker de gjorde sig og jeg nød virkelig at læse dem.

Jeg har set denne her bog overalt på Instagram og har glædet mig rigtigt meget til at læse den. Desværre syntes jeg, at bogen var lidt tung at komme igennem og det var egentligt først i løbet af de sidste hundrede sider, at jeg egentligt følte, at den var spændende. Men historien blev dog ret god til sidst og og selvom jeg ikke elskede bogen helt så meget som jeg havde håbet på, glæder jeg mig dog til at følge Kelsea og hendes kamp for sit kongerige i næste bog.

Tak til People’sPress for bogen. 

Tre ord om bogen:
Kampe, udfordringer, unik hovedperson.

Stjerner:
3,5/5

Xo
Amalie

 

English version

All her life, Princess Kelsea has been hidden with her two foster parents far away from the kingdom. On her nineteenth birthday her mother’s lifeguards comes to bring her back to the castle, where she shall claim her throne. With her Kelsea has the Tearlingsapphire who has great powers. It will be a dangerous journey and Kelsea will need all the help she can get if she wants to complete her goal.

The protagonist of this book is Kelsea which is a princess. You could think that she would be a pretty, empty-headed goose who can’t think for herself. She was not at all! Kelsea was intelligent, fair, energetic and looked completely ordinary, she even weighted a little too much. I loved that the author had made the main character ordinary, instead of making her beautiful and graceful as I often think protagonists and princesses can be. It really think that the fact that she looks ordinary, makes it much easier to sympathize and identify with her, which is a huge plus for me.

But even though Kelsea was the main character, there were also some passages where the reader got a glimpse of some of the minor characters’ lives. I thought this worked really well and it was exciting to read about Kelsea’s uncle, the evil queen and even one of the gatekeepers. These passages were of varying length and content. It could be a scene from the person’s life, or just some thoughts they had and I really enjoyed reading them.

I have seen this book everywhere on Instagram and have been looking forward to read it. Unfortunately, I thought the book was a bit heavy to get through and it was only during the last hundred pages that I actually felt that it was exciting. But the story, however, was pretty good at the end, and although I didn’t love the book quite as much as I had hoped, I am excited to follow Kelsea and her fight for her kingdom in the next book.

Three words about the book:
Battels, challenges, unique protagonist.

Stars:
3.5/5

Xo
Amalie


Skriv et svar

