Ulykkernes Tid/ The Accident Season by Moïra Fowley-Doyle

DSC_1179.jpgÉn måned om året sker der en masse uforklarlige ulykker for den 17 årige Cara og hendes familie. De kalder det Ulykkernes tid og gør alt hvad de kan for at passe på sig selv og hinanden mens det står på. Men i år er anderledes, en pige er forsvundet og Cara skal finde hende, mens dystre familie hemmeligheder finder deres vej op til overfladen. Dette bliver en Ulykkernes tid ingen kunne være forberedt på.

Jeg var lidt i tvivl om hvorvidt, denne historie ville være noget for mig, da jeg havde læst bagsideteksten. Men det skal jeg love for at den var! Jeg elskede historien og der er generelt gennem hele bogen en lidt uhyggelig stemning som jeg syntes passede godt til at, det var ulykkernes tid.

Jeg elskede hovedpersonen Cara, hun var meget anderledes og nogle gange fik jeg lidt fornemmelsen af at, Cara levede lidt i sin egen verden, hvilket blev beskrevet rigtigt godt! Jeg kunne virkelig føle Caras forvirring over for tingene og her hjalp sproget rigtig godt til med at skabe forvirringen idet at sproget til tider var indviklet og snørklet men samtidig utroligt smukt.

 

”Sams læber er varme som en svømmetur om sommeren, og han smager af for evigt, af ild, af vild længsel, af at finde forsvundne ting efter at have ledt alt for længe.”

Hvor smuk er den beskrivelse lige?

Inde i bogen er der nogle passager der er skrevet i kursiv og her er det Caras storesøster Alice der fortæller. Disse passager giver først mening til sidst og jeg blev så mundlam da jeg havde læst den sidste. Det var simpelthen for ondt det der var sket. Sådan var det også med resten af bogen, det var først til sidst at det for alvor gik op for en hvad der i virkeligheden var sket. Men selvom det var så forfærdeligt, er det stadig en utroligt god bog som, jeg virkelig syntes andre skulle læse.

Tak til Nyt nordisk forlag for bogen.

Tre ord om bogen:
Ulykker, hemmeligheder, forvirring

Stjerner:
5/5

-Amalie

 

English version

One month a year, there is a lot of inexplicable accidents for the 17 year-old Cara and her family. They call it The accident season and do everything they can to take care of themselves and each other in that time. But this year is different, a girl has disappeared and Cara must find her, while grim family secrets find their way to the surface. This will be a time of accidents no one could be prepared of.

I was a little unsure if this story would be something for me once I had read back of the book. But I promise to you it was! I loved the story and in general there is an eerie atmosphere which I thought was well-suited The accidents season.

I loved the main character Cara, she was very different and sometimes I got the feeling that Cara lived in her own world, which was described very well! I really felt Caras confusion about different things. The language was sometimes complicated and convoluted but also incredibly beautiful.

 

“Sam’s lips are as hot as a swim in the summer, and he tastes like forever, fire, wild longing, of finding lost things after searching for too long.”

How beautiful is this description?

Inside the book there are some passages that are written in italics and here it’s Caras older sister Alice who’s telling the story. These passages only make sense in the end and I was so tongue-tied when I had read the last one. What had happened was simply to cruel.

Three words about the book:
Accidents, secrets, confusion

Stars:
5/5

-Amalie

 


One thought on “Ulykkernes Tid/ The Accident Season by Moïra Fowley-Doyle

Skriv et svar

