Anmeldelse af: Spektrumaf Nanna Foss

Emilie har altid været glad for at tegne. En nat drømmer hun om en smuk dreng med sort hår og turkise øjne, som tegner. Dagen efter starter drengen fra tegningen i hendes klasse og Emilie kan næsten ikke tro sine egne øjne-for det kan da ikke lade sig gøre vel? Snart har Emilie trekantede ar i håndfladerne og begynder at kunne uforklarlige ting og det samme sker for hendes venner. Men kan det overhovedet lade sig gøre og hvem er den mystiske dreng med de turkise øjne?

Efter de første ti sider var jeg rimelig hooked på denne bog, den tegnede til at blive ret god. Efter halvtreds tider var jeg helt ovre i den anden grøft og tænkte, at jeg aldrig ville blive færdig med denne bog, for jeg kunne simpelthen ikke forholde mig til hvordan drengen med det sorte hår som hedder Noah og hans søster Pi så ud. Jeg holdt en pause med bogen et par uger, mens jeg samlede mod til at fortsætte med den. Og det fortryder jeg ikke et eneste sekund, for da jeg endelig begyndte, at læse videre og havde vænnet mig til Noahs’ og Pis’ udseende fik jeg læst bogen på fire dage.

Leoniderne overraskede mig sindssygt positivt og jeg tror at det er en af de bedste bøger jeg længe har læst. Karaktererne er virkelig godt beskrevet og specielt Noah og Emilies’ ven Alban syntes jeg er rigtig gode. Noah er jo den her virkelige arrogante dreng som ved, at han er pæn og god til alt, men han tager tit chancer på andres bekostninger og det er Nanna Foss rigtig god til at få beskrevet. Alban, Emilies ven er helt anderledes. For det første er han blind, hvilket jeg syntes er virkelig fascinerende, at læse om og for det andet er han virkelig betænksom over for andre.

Jeg syntes, at det her er en meget gennemført historie, som jeg fortryder ikke, at have fået læst noget før og jeg glæder mig meget til at komme i gang med den næste bog i serien.

Tak til forlaget Tellerup for bogen.

Tre ord om bogen: