Anmeldelse af: Ilttyv af Nicole Boyle Rødtnes

I Ilttyv følger vi skiftevis de to søskende Troy og Shay. De bor i en niveaudelt verden hvor det, at trække vejret koster penge og det er kun de rige der har råd til den gode ilt. Alle kæmper for at tjene penge til ilt og da Shay bliver fængslet under falske anklager, er hun tvunget til at tage imod Martons tilbud om, at arbejde for ham. Troy kæmper også for at tjene penge og da den samme mand som tilbød Shay et arbejde også tilbyder Troy et, er det svært at sige nej. Men kan Shay og Troy overhovedet stole på at Marton?

Jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg havde forventet af denne bog, men det var i hvert fald ikke det her. Det ender med at Troy og Shay skal arbejde som tyve for Marton, hvor de skal stjæle ilt og andre værdifulde genstande og ja jeg ved godt at selve bogen hedder Ilttyv, men det havde ikke lige strejfet mig, at det rent faktisk var dem der skulle være tyvene. Sådan kan det jo gå nogle gange.

Så jeg syntes faktisk, at det her er en rigtig god bog, men jeg mangler altså nogle detaljer om de forskellige personer-som jeg havde meget svært ved at finde ud af hvordan så ud- og omgivelserne. Dem følte jeg at der var stor mangel på, hvilket er super ærgerligt. Og det her er bare en mindre detalje, men i de første to kapitler og i slutningen af nogle af de andre kapitler er de sidste ord: ”Og alting bliver sort” eller ”Og det sortner for mit blik.” Her syntes jeg at det kunne have været rart hvis forfatteren havde fundet på en anden formulering, og I know det er bare en lille bitte detalje men jeg blev nødt til at komme ud med den.

Alt i alt var det faktisk en rigtig god bog med et smukt cover og en virkelig god cliffhanger til sidst som gør at jeg ikke kan vente helt til Januar med at læse nr. To.

Tak til forlaget Alvilda for bogen.

Tre ord om bogen: