Anmeldelse af: Red Rising-Rød Opstand af Pierce Brown

Darrow er Rød. Den laveste farve i et samfund der er styret af din farves status, med de Gyldne i toppen. Derfor er han og de andre Røde bestemt til at grave i minerne på Mars for, at gøre den beboelig for, de andre farver der venter på den døende jord. Men hvad de ikke ved er, at det hele er en løgn og, at de i virkeligheden er gemt væk under Mars’ jord, hvor de tjener højerestående farver. Da Darrows kone Eo bliver henrettet af de Gyldne, slutter han sig til en gruppe oprørere for, at stoppe de Gyldnes regeren en gang for alle. Dette bliver starten på Darrows kamp, for et bedre liv for sit folk og for sin kones sidste ønske: En fri verden.

Okay, jeg var lidt splittet inden, jeg skulle begynde den på den her bog. På den ene side må jeg indrømme at, bagsideteksten lød ret kedelig, og på den anden havde jeg kun hørt godt om denne her bog. Anyway, jeg gik i gang med den og var godt nok ikke særligt underholdt de første hundrede sider, men det ændrede sig! Jeg fandt ud af, at bogen er lidt á la The Hunger Games, som jeg desværre aldrig har læst, men har elsket filmene og det blev jeg glædeligt overrasket over. Darrow kommer først ind til en slags forvandling, hvor han skal komme til at ligne en Gylden. Det var da denne forvandling begyndte, at jeg blev rigtigt fanget af bogen. Derefter kommer han ind i et slags spil, med en masse andre unge deltagere som er blevet udvalgt specielt til lige netop deres hus. Her skal de bekæmpe hinanden indtil, der kun er én tilbage.

Efter de første hundrede sider elskede jeg denne her bog. Jeg syntes, at man hurtigt får sympati for Darrow og hans hemmelige mission. Historien er rigtigt godt beskrevet og man lærer hurtigt de andre bipersoner, at kende, som for øvrigt har masser af personlighed. Hvis jeg skal sige noget om denne her bog som var knapt så godt, så skulle det være, at det nogen gange er lidt svært, at gennemskue hvordan omgivelserne ser ud, da jeg syntes, at forfatteren er løbet lidt let hen over beskrivelsen af dem-desværre. Men det er en super god bog og helt klart et julegaveønske værd.

Tak til forlaget Gyldendal for bogen.

Tre ord om bogen:
Samarbejde, had/kærlighed, spænding