Anmeldelse af Cykose af Birgitte Lorentzen

cykose

Er det muligt at være forelsket i en som alle betegner sindssyg? Og hvor går grænsen mellem normal og unormal?

Cykose er den første bog i en trilogi, som består af bøgerne Cykose, Insania og Hypnosia. I bogen følger vi den unge Lulu, som døjer med slemme mareridt nat efter nat, i mareridtene får Lulu besøg af en lille pige, som ikke vil lade Lulu være i fred. I desperation søger Lulu hjælp hos den mærkelige Mads fra specielklassen (c-klassen). Mads ser straks den lille pige ved siden af Lulu, og ved at han kan hjælpe hende. Men Mads går i c-klassen og har været indlagt flere gange, og Lulu vil for alt i verden ikke ses med Mads.

Hele bogen igennem følger man i spænding Mads udvikling fra ”normal” til sindssyg. Når mads tager sin medicin, som holder den åndelige verden ude, er han hvad mange mennesker kalder normal. Men en dag beslutter Mads sig for ikke at tage sin medicin, og lukker den åndelige verden ind, for at hjælpe Lulu af med sin klæbeånd. Alle de ånder som venter på at krydse broen til den anden side, eller som ikke kan give slip på sit tidligere liv og uløste konflikter, søger Mads hjælp. Langsomt begynder Mads begynder at miste sin facade, og folk omkring ham begynder at lægge mærke til hans udsædvanlige opførsel, såsom taler med nogen som ikke er der(ånder). Igen indlægges han, da omverdenen tror han er skør.
Som læser begynder man også at sætte spørgsmålstegn ved Mads forstand, da man heller ikke ved om ånderne eksisterer, eller om de kun eksisterer i hans hoved. I det hele taget sætter bogen et stort spørgsmålstegn, ved hvad der er normalt, og hvad sindssyge egentligt er. Det samme oplever Lulu, som til tider også sætter spørgsmålstegn ved sin egen forstand. For er det hele en stor joke, eller er hun på vej ned ad en ukendt vej med ånder og uforløste liv. Som historien skrider frem, bliver Lulu og Mads mere og mere forelskede, og troen på hinandens forstand bliver meget vigtig. De begge to vil gerne have bekræftelse i at de er okay, og søger den accept hos hinanden, for hvem vil ikke gerne forstås…

4/5 stjerner

-Ditte